کاربردهای آبکاری در زندگی روزانه ما

آبکاری

آبکاری چیست؟ تقریباً هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد از فلزات تشکیل شده است. مقدار فلز در بعضی موارد کمتر است در حالی که ، در بعضی از آن زیاد است.

رایانه ها و تلفن های همراه که روزانه از آنها استفاده می کنیم با انواع مختلف فلزات از گران قیمت تا ارزان ترین ساخته می شوند. تصور کردن جهان بدون فلز کمی دشوار است.

بعضی از فلزات بسیار جذاب تر و با ارزش تر از سایرین هستند. طلا و نقره قدیمی ترین نمونه های مشابه هستند. از آنجا که چنین فلزات بسیار گران هستند ، شاید قبل از خرید آنها باید کمی فکر کرد.

آبکاری روشی است که به موجب آن یک لایه نازک از طلا و نقره روی یک فلز ارزانتر قرار داده می شود به این روش electrodeposition و محصول نهایی با هزینه ای مناسب در دسترس است.

فرآیند آبکاری
Electroplating is the process of depositing one metal onto another metal. Electrons travel from the negative end of the battery through

در ادامه مثال هایی از کاربردهای آبکاری در زندگی روز مره را با هم مرور می کنیم:

زیبایی گرایی

اگرچه طلا و نقره یکی از گرانترین فلزات است و شخص برای خرید جواهرات طلا باید براساس آن بودجه خود را برنامه ریزی کند.

بنابراین ، electroplating یک روش جایگزین و همچنین یک روش مقرون به صرفه برای خرید جواهرات است. یک لایه نازک از فلز گرانبها غالباً بر روی جواهرات پوشیده شده است تا جذابیت بیشتری برای خریداران بالقوه داشته باشد.

لایه محافظتی

طول عمر بالای فولاد و آهن فقط به دلیل آبکاری است. آنها با فلزات دیگری مانند نیکل یا کروم اندود شده اند که از خوردگی فلز پایه جلوگیری می کند.

از این رو ، electroplating به عنوان لایه محافظ فلزات عمل می کند. سطح فلز را پوشانده و آنها را از شرایط جوی مختلف محافظت می کند. قطعات اندود شده بیشتر عمر می کنند و می توانند شرایط شدید را تحمل کنند.

آبکاری نیکل و کروم
آبکاری نیکل و کروم روی شیر آلات ساختمان

آبکاری به عنوان محافظ اصطکاک

آبکاری نیکل روی سطح فلز انجام می شود تا اصطکاک در موادی مانند رساناهای برقی کاهش یابد. این امر احتمال سایش زودرس و پارگی این فلز را کاهش می دهد.

آبکاری نیکل
آبکاری نیکل به منظور افزایش مقاومت به سایش

هدایت الکترسیته

طلا و نقره رساناهای خوبی برای برق هستند اما گران هستند. بنابراین ، فلزات با نقره و طلا روکش می شوند تا رسانایی خود را افزایش داده و هزینه را کاهش دهند. تلفن های همراه ، رایانه ها و سایر دستگاه های الکترونیکی از تکنیک های electroplating در مدارهای خود استفاده می کنند.

آبکاری بر روی لوازم الکترونیکی
Cell phones, computers, and other electronic devices use electroplating techniques in their circuits

جالب اینجاست که مدال هایی که قرار است در بازی های المپیک 2020 توکیو و بازی های پارالمپیک اعطا شود از فلزات استخراج شده از تلفن های همراه و سایر وسایل بازیافت زباله ساخته می شوند.

مدال های الکمپیک 2020 از طلای بازیافت شده تولید شده است. که قبلا بر روی لوازم الکترونیکی آبکاری شده اند.
مدال های الکمپیک 2020 از طلای بازیافت شده تولید شده است.

جلوگیری از تغییر رنگ

بسیاری از وسایل خانگی از جمله وسایل نقره ای، مسی، طلایی و … اگر آبکاری بر روی آنها انجام نشود بزودی تیره یا لک می شوند.

electroplating از فلزات در برابر لکه های زودرس محافظت می کند و همچنین احتمال خراشیدن را کاهش می دهد.

آبکاری و جلوگیری از تغییر رنگ
آّبکاری به عنوان لایه محافظ از تغییر رنگ وسایل خانه جلوگیری میکند

کاربردهای تجاری آن

آبکاری در وسایل مختلف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. نیکل در وسایل تزئینی ، اتومبیل و قطعات ماشین آلات استفاده می شود.

از کروم در رینگ چرخ ها نیز استفاده می شود و روی نیز روی قطعات مختلف ماشین آلات اندود شده است.

آبکاری کروم روی رینگ خودرو
آبکاری روی رینگ خودرو

آبکاری و ظاهر براق

معمولا هر وسیله براق و صیقلی که در اطراف خودمان می بینیم احتمالا آبکاری شده است. حتی اکثر لوازم مسی برای اینکه ظاهر براق و زیبایی پیدا کنند electroplating مس براق می شوند.

اگثر ظروفی مسی آبکاری مس می شوند.
آبکاری مس

آبکاری و هوا-فضا

آیا تا به حال تعجب کرده اید که چگونه فضانوردان به جاهایی سفر می کنند که سطح بالایی از گرمای خورشید وجود دارد؟ آبکاری طلا روی کلاه فضانورد برای محافظت از اثرات خطرناک اشعه خورشید انجام می شود.

همچنین ، بسیاری از ماهواره ها برای محافظت از آنها در برابر گرمای خورشیدی ، از ورقه میلگرد پوشیده شده با طلا استفاده می کنند.

آبکاری طلا روی کلاه فضا نوردان
آبکاری طلا

مقالات مرتبط :

آشنایی با آبکاری

شرکت ایده پویان ارائه کننده خدمات آبکاری مس ضخامت بالا بر روی انواع قطعات

خدمات آبکاری نقره

انواع آبکاری نیکل مات براق مهندسی و نیکل سخت دراصفهان (الکترولیتی)