راهنمای سریع در باره آبکاری نقره

آبکاری نقره اصفهان

راهنمای سریع در باره آبکاری نقره

راهنمای سریع در باره آبکاری نقره

نقره به دلیل خواص منحصر به ‌فردش که بر خلاف بسیاری از فلزات دیگر است، به خوبی به وسیله آبکاری الکتریکی رسوب می کند. مردم از این ماده برای قرن ها در صنایع متعدد استفاده کرده اند و دلیل خوبی هم دارند. اگر به دنبال یک راه حل آبکاری مقرون به صرفه هستید، نقره بهترین انتخاب است. این فلز با تاکید بر کیفیت و کارکرد، فضای ارزشمندی را در بین فلزات محبوب مورد استفاده برای آبکاری به دست آورده است.

مشخصات آبکاری نقره

چند نوع نقره قابل آبکاری وجود دارد که با خلوص، سختی و پرداخت از هم جدا می شوند. خلوص نقره در سه دسته مختلف قرار می گیرد 

نوع I، II و III درجه سختی در A، B، C یا D وجود دارد. مشخصات فنی نقره این فلز را در سه نوع مختلف طبقه‌بندی می‌کند، دقیقاً مانند خلوص آن.

روش های آبکاری نقره

نقره را می توان با استفاده از روش های متعدد بر روی یک سطح آبکاری کرد. رایج ترین تکنیک ها شامل آبکاری گردون و آبکاری قفسه ای است.

مشخصات آبکاری نقره

هنگام انجام آبکاری نقره، ممکن است لازم باشد که مشخصات مهندسی تعریف شده را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. هنگام ساخت قطعات فلزی، همیشه می خواهید بهترین نتیجه را برای زمان و هزینه خود داشته باشید. یادگیری و پیروی از استاندارد می تواند به شما در انجام آن کمک کند. دو استاندارد مختلف وجود دارد:

ASTM B700

این مجموعه مشخصات برای آبکاری نقره که برای مهندسی استفاده می شود، اعمال می شود. جایگزین استاندارد نقره ای فدرال MIL-QQ-S-365 شده است. این شامل مجموعه ای از معیارها برای حداقل خلوص است که به شکل زیر است:
• نوع I: 99.9 درصد حداقل نقره
• نوع II: 99.0 درصد حداقل نقره
• نوع III: 98.0 درصد حداقل نقره
ASTM B700 همچنین شامل مجموعه ای از الزامات مربوط به سختی نقره و روش های پس از تصفیه است.

• درجه A: مات — بدون روشن کننده در محلول آبکاری.
• درجه B: روشن – روشن کننده هایی که در محلول آبکاری قرار می گیرند.
• درجه C: روشن — نقره درجه A که پولیش مکانیکی یا شیمیایی دریافت کرده است.
• درجه D: نیمه روشن — براق کننده هایی که در محلول آبکاری قرار می گیرند.
• درجه N: بدون عملیات کرومات.
• درجه S: عملیات تکمیلی ضد تیرگی.

MIL-QQ-S-365

ASTM B700 جایگزین این استاندارد فدرال شده است، اما بسیاری از سازمان های مهندسی هنوز از آن استفاده می کنند، که دانستن آن را ضروری می کند. این مجموعه از الزامات، انواع پرداخت و درجه سختی نقره را مشخص می کند:
• تایپ I: پرده مات
• نوع II: نیم روشن
• نوع III: تمام روشن
• درجه A: عملیات تکمیلی مقاوم در برابر تیرگی
• درجه B: بدون عملیات تکمیلی مقاوم در برابر تیرگی
این الزام همچنین حکم می کند که ضخامت آبکاری نقره باید حداقل 0.0005 اینچ باشد، به خصوص در هنگام استفاده از آبکاری نقره به دلایل فنی.

• درجه A: مات، بدون استفاده از براقی در حمام آبکاری
• درجه B: روشن، به دلیل براق کننده های قرار داده شده در حمام آبکاری
• درجه C: روشن، به دلیل پرداخت شیمیایی یا مکانیکی پوشش‌های نقره درجه A
• درجه D: نیمه روشن، به دلیل براق کننده های قرار داده شده در حمام آبکاری
• کلاس N: دریافت کرومات ندارد
• کلاس S: درمان تکمیلی مقاوم در برابر تیرگی دریافت می‌کند

اگر روی سطح فولادی، روی یا آلیاژی مبتنی بر روی را می خواهید نقره آبکاری کنید، محصول شما باید دارای پوششی از نیکل باشد. آبکاری نقره روی محصولات مس یا آلیاژ مس نیاز به یک لایه زیرین نیکل دارد.

سوالات متداول آبکاری نقره

برای درک بهتر فرآیند آبکاری نقره و اینکه چگونه می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، به دانستن جزئیات خود نقره و نحوه عملکرد آن نیاز دارید. در اینجا چند سوال متداول در مورد آبکاری نقره وجود دارد:

نقره چیست؟

نقره یک فلز گرانبها است که معمولا در کاربردهای تولید صنعتی استفاده می شود. اگرچه در صنعت تکمیل فلز رایج است، اما طیف گسترده ای از کاربردها را در بخش های بسیار مختلف از جمله عکاسی و آینه سازی دارد. مردم صدها سال است که از آن به عنوان ارز، دارو، مواد تزئینی و موارد دیگر استفاده کرده اند. دانشمندان نقره را به عنوان یک فلز نجیب طبقه بندی می کنند، به این معنی که در برابر اکسیداسیون مقاوم است – حتی در دماهای شدید.

ویژگی های نقره چیست؟

اگر به پوششی نیاز دارید که برای مدت طولانی دوام داشته باشد، نقره یکی از بهترین گزینه های شما است. طبقه بندی نجیب نقره از کیفیت بادوام آن در مقاوم بودن در برابر خوردگی صحبت می کند. نقطه ذوب بالا آن را برای کاربردهای با دمای بالا عالی می کند، زیرا در برابر گرمای شدید خم نمی شود یا ذوب نمی شود. همچنین در محیط‌های کم اکسیژن به خوبی خود را حفظ می‌کند، که آن را تبدیل به یکی از گزینه‌های مورد استفاده برای تولید فلز در صنعت هوافضا کرده است.

هنگامی که فرآیند آبکاری نقره را برای تکمیل قطعات فلزی خود انتخاب می کنید، می توانید ظاهری مات، روشن یا نیمه روشن داشته باشید. این تطبیق پذیری برای صاحبان مشاغلی که هنگام آبکاری روی کالاهای خود گزینه های متعددی را ترجیح می دهند جذاب است. علاوه بر این، نقره دارای بازتابی بالایی است و حساسیت به نور بسیار خوبی را نشان می‌دهد که جایگاه ارزشمندی را در زمینه عکاسی برای آن به ارمغان آورده است.

نقره از کجا می آید؟

نقره از معادن نقره سرچشمه می گیرد، اگرچه بخش قابل توجهی از آن نیز از معادن مس، روی، طلا و سرب می آید. نقره و طلا همیشه با هم در طبیعت یافت می شوند. بسیاری از معدنچیان نقره را از رسوبات پر از این ماده جمع آوری می کنند، اما اغلب از سنگ معدن های فلزی دیگر به عنوان محصول جانبی به دست می آید. مکزیک و پرو بزرگترین تولیدکنندگان این فلز نجیب هستند. مردم نقره خالص شده را با استفاده از الکترولیز برای حذف ناخالصی های آن و هر اثر فلز دیگری که در آن وجود دارد، ایجاد می کنند.

نقره ثانویه نیز در کل عرضه این ماده به حساب می آید. این نوع نقره از ضایعاتی مانند وسایل الکترونیکی و لوازم عکاسی دور ریخته شده منشاء می گیرد. منابع دیگر این ماده – مانند جواهرات یا سکه ها – اغلب بازیافت نمی شوند زیرا استخراج آن بسیار دشوار است.

فرآیند آبکاری نقره چیست؟

مراحل فرآیند آبکاری نقره نسبتاً ساده است، اگرچه بسته به نوع آبکاری شما – بشکه ای یا قفسه ای – متفاوت است. اما استراتژی اصلی به این صورت است:

  • بازرسی: قبل از آبکاری، همیشه باید قطعه را از نظر عیوب بررسی کنید – مانند بسته های سرد یا لبه های تیز – و قبل از شروع فرآیند، این مشکلات را اصلاح کنید. در غیر این صورت، کیفیت زیرلایه کاهش می یابد و این ممکن است مشکلاتی را برای مشتریان شما ایجاد کند.
  • عملیات اولیه:  قبل از آبکاری روی قسمت فلزی خود، عملات های لازم را انجام دهید. همچنین باید مس، نیکل یا هر دو فلز را به عنوان زیر لایه آبکاری کنید. علاوه بر این، اگر اثر خاصی وجود دارد که می‌خواهید به آن برسید، می‌توانید یک استریک نقره‌ یا یک پوشش ضد تیرگی اضافه کنید. اگر لایه ای از نیکل یا مس را با ضخامت 0.0005 اینچ بپوشانید، نقره نیز باید 0.0005 اینچ و در مجموع 0.0010 اینچ باشد.
  • آبکاری: آبکاری نقره شامل غوطه ور شدن زیرلایه در حمامی از یون های نقره است. پس از عبور جریان الکتریکی از محلول، یون ها روی سطح قطعه رسوب می کنند و آن را با نقره می پوشانند.

هزینه آبکاری با نقره چقدر است؟

فرآیند آبکاری نقره نسبت به روش هایی که از سایر انواع فلزات استفاده می کنند به دلیل مشترک بودن مواد مقرون به صرفه تر است. قیمتی که برای آبکاری نقره می پردازید به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد. شما باید در نظر بگیرید که چند قسمت را آبکاری می کنید، پوشش چقدر ضخیم است، قطعات چقدر بزرگ هستند و از کدام روش استفاده می کنید. قیمت‌های بازار نقره می‌تواند نوسان داشته باشد، که همچنین تعیین می‌کند که کار آبکاری شما چقدر هزینه دارد.

مزایای آبکاری با نقره چیست؟

به دلیل ماهیت راحت و باکیفیت این فلز، آبکاری نقره طیفی از مزایای منحصر به فرد را ارائه می دهد. دلایل بسیار خوبی برای استفاده از این روش برای مجموعه بعدی قطعات فلزی مورد نیاز برای تولید پیدا خواهید کرد. در اینجا برخی از مزایایی است که می توانید از آنها لذت ببرید:

  • مقاوم در برابر خوردگی: اگر به ماده‌ای نیاز دارید که در برابر خوردگی مقاوم باشد، نقره یکی از بهترین گزینه‌های شما است. افزودن این پوشش بادوام به زیرلایه‌های فلزی به این معنی است که خود قطعه نیز در برابر خوردگی مقاوم می‌شود و بادوام‌ترین محصول را در قبال پول شما به ارمغان می‌آورد.
  • رسانایی: نقره دارای سطح بالایی از رسانایی حرارتی و الکتریکی است که آن را برای کاربردهایی که شامل الکتریسیته و گرمای زیاد است ایده آل می کند. مهندسان هوافضا، توسعه دهندگان الکترونیک و سازندگان خودرو اغلب از نقره برای خواص رسانایی آن استفاده می کنند.
  • آنتی باکتریال: این فلز نجیب با رشد باکتری ها مبارزه می کند و در برابر ارگانیسم های مضری که در غیر این صورت می توانند به بدن انسان آسیب برسانند، مقاومت می کند. این ویژگی برای ماده ای که به شکل دستگاه های پزشکی مانند پمپ های انسولین و گوشی پزشکی وارد بدن می شود یا با آن تماس می گیرد بسیار مهم است.

معایب احتمالی آبکاری با نقره چیست؟

این فلز می تواند کدر شود، به همین دلیل است که اگر می خواهید ظاهر محصول خود را حفظ کنید، استفاده از یک پوشش ضد تیرگی ضروری است. این عامل ممکن است برای برخی نگران کننده نباشد، اما اگر برای شما مناسب است، می توانید در طول فرآیند عملیات مقاوم در برابر تیرگی را انتخاب کنید.

از دست دادن چسبندگی در طول فرآیند آبکاری برای هیچ فلزی غیر معمول نیست. این پدیده بیشتر به دلیل سطح زیرلایه است. ممکن است روغن، ذرات یا آلیاژهای فلزی خاصی وجود داشته باشد که در اثربخشی پوشش اختلال ایجاد کند.

مانند از دست دادن چسبندگی، لکه هایی می توانند روی آبکاری هر فلزی که استفاده می کنید ظاهر شوند. اینها می توانند به دلیل مسائل مختلفی مانند محلول یونی با دمای نامناسب یا توزیع قطع شده جریان الکتریکی ایجاد شوند. انتخاب متخصصان آبکاری مناسب بسیاری از این نگرانی ها را از بین می برد. نقره یک فلز عالی برای کار است، اما اگر سازنده آن را به درستی مدیریت نکند، از خطا معاف نیست.

کاربردهای صنعتی آبکاری نقره چیست؟

آبکاری نقره در صنایع متعددی از جمله خودروسازی، پزشکی، الکترونیک و بخش مخابرات رایج است. تطبیق پذیری این فلز آن را قادر می سازد تا به طور موثر در چندین برنامه کاربردی، از ظروف تخت گرفته تا دستگاه های پوشیدنی پزشکی، خدمت کند. بسیاری از دستگاه های پزشکی دارای عناصری با روکش نقره هستند که به طول عمر و هدایت الکتریکی آنها می افزاید. ویژگی های ضد باکتریایی نقره در اینجا می درخشد – در یک محیط بیمارستانی استریل، جلوگیری از گسترش بیماری حیاتی است.

در بخش انرژی‌های تجدید پذیر نیز مواد نقره‌ کاری زیادی پیدا خواهید کرد که به دلیل مزایای پایدار آن محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. بسیاری از شرکت‌ها پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها و دیگر محصولات انرژی پاک را با پوشش‌های نقره تولید می‌کنند. ترکیب انرژی خورشید با خواص رسانایی نقره می تواند هزینه برق کمتری را برای مشاغل و افراد ایجاد کند.

جایگزین های آبکاری با نقره چیست؟

نقره تنها فلزی نیست که می توانید برای کامل کردن قطعه استفاده کنید. می توانید از موادی مانند طلا، مس، پلاتین و پالادیوم استفاده کنید که همگی گرانتر از نقره هستند. هر یک دارای نوع دارای مزایا، معایب و مشخصاتی است که باید دنبال شود. آبکاری طلا به دلیل خاصیت رسانایی و ضد خوردگی عالی است، اما این فرآیند بهتر است فقط در صورتی استفاده شود که هزینه های اضافی برای شما مشکلی ایجاد نکند.

پالادیوم به عنوان یک جزئی برای آلیاژها به خوبی عمل می کند و می تواند به عنوان یک کاتالیزور در کاربردهای مختلف صنعتی عمل کند. مانند نقره، سبک وزن است، اما همچنان سطح مناسبی از دوام را حفظ می کند، و آن را برای اجسام کوچکتر مناسب می کند. این فلز حضور عمده‌ای در صنعت دندانپزشکی دارد، زیرا تولیدکنندگان از آن برای تولید محصولاتی مانند بریج و روکش استفاده می‌کنند.

مسائل رایج آبکاری نقره چیست؟

آبکاری نقره یک فرآیند موثر است، اما بسته به نحوه انجام آن توسط سازنده، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال، شما باید فقط پس از تکمیل تمام پیش تصفیه‌ها، مانند ماشین‌کاری، لحیم کاری، جوشکاری یا انجام عملیات حرارتی، آبکاری نقره را روی قطعات خود انجام دهید.

اگر هر گونه نقصی مانند ترک یا شکنندگی هیدروژن وجود داشته باشد، این موارد باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند آبکاری نقره می شود. پوسته شدن و چسبندگی ضعیف معضل ی هست که ممکن است در اثر عملیات ناقص یا اشتباه تمیز کاری یا پوشش زیر لایه ایجاد شود.