همه چیز درباره متانول، اتانول و ایزوپروپیل

این روز ها بسیاری از افراد به دنبال تفاوت بین این 3 الکل هستند در ادامه با ما باشید

تست شعله جهت مقایسه نوع سوختن اتانول، متانول و ایزوپروپانل

تست شعله جهت مقایسه نوع سوختن اتانول، متانول و ایزوپروپانل

نکته ای که باید توجه کرد این است که در ابتدا تفاوت شعله ها بیشتر نمایان است.

ایزوپروپیل الکل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ایزوپروپیل الکل یک ترکیب آلی است که با نام های ایزوپروپانول و 2-پروپانول نیز شناخته می شود. این ترکیب شیمیایی در گروه ترکیبات الکل ها قرار دارد و بسیار اشتعال پذیر است. مایع ایزوپروپیل الکل، بویی تند و شدید، شبیه به تمام الکل ها دارد. فرمول مولکولی این ترکیب آلی به صورت C3H8O نمایش داده می شود. در ساختار مولکولی این ترکیب آلی، گروه هیدروکسید بر روی کربن شماره 2 قرار گرفته است؛ بنابراین، 2-پروپانول، یک الکل نوع دوم است.

کاربرد ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل به طور عمده در تولید محصولات شوینده خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از داروها و محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست نیز با استفاده از این ترکیب آلی تهیه می شوند. این الکل نوع دوم، یک ترکیب ایده آل برای صنعت داروسازی است.

ایزوپروپانول می تواند به استون تبدیل شود و از آن به عنوان یک ترکیب حد واسط استفاده شود. 2-پروپانول به عنوان افزودنی به بنزین نیز استفاده می شود.

این ماده ایزومری از پروپیل الکل با خواص ضد باکتریایی به حساب می آید. کاربرد ایزوپروپیل الکل در پزشکی با توجه به خاصیت ضد باکتریایی آن در صابون‌ها و لوسیون‌ها و در عمل‌های جراحی به عنوان عامل ضد عفونی کننده‌ی پوست می‌باشد. و در ساخت آنتی بیوتیک‌ها نیز کابرد دارد. ایزوپروپیل الکل اغلب در پدهای ضد عفونی استفاده می‌شود که معمولاً پنبه یا گاز است که با محلول ۶۰ تا ۷۰ درصد الکل رقیق شده در آب مرطوب می‌شود. این پدها توسط متخصصان پزشکی برای انجام وظایفی نظیر پاکسازی ابزارهای کوچک، پاک کردن سطوح و تمیز کردن پوست بیمار قبل از تزریق استفاده می‌شود.

اتانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل با فرمول شیمیائی C2H5OH با بوی خاص و آتشگیری است که در نوشیدنیهای الکلی وجود دارد. این الکل همان ماده ای است که خاصیت مست کنندگی دارد و در نوشیدنیهای الکلی با درصدهای مختلف پیدا میشود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند.

این کاربردها در عطرها و ادکلنها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشینهای جدید میباشد. برای استفاده از این الکل در صنایع عطر سازی استفاده میکنند.مخمر آبجو ، قارچی است که با جوانه زدن تکثیر میشود، اگر این قارچ در مجاور یک ماده قندی تخمیر شود، موادی از خود خارج میکند که خاصیت آنزیمی داشته و موجب دگرگونی قند میشود.

در بین قندها ، گلوکز به فرمول C۶H۱۲O۶ است که در انگور وجود دارد که پس از تخمیر باعث ایجاد الکل میشود.

کاربردهای اتانول

سوخت: بزرگترین کاربرد اتانول به صورت خالص به عنوان سوخت در متور خودروها است.
نوشیدنی های الکلی: اتانول را در انواع مشروبات الکلی مصرف می کنند.
پیل سوختی اتانولی: اتانول را می توان در پیل های سوختی مستقیم DEFC برای تولید برق همراه با محصولات جانبی آب و دی اکسیدکربن بکار برد.
سوخت موشک: اتانول را در سوخت موشک برای افزایش نیروی پیشرانه بکار می برند.
ضد عفونی کننده: اتانول را در مراکز پزشکی برای ضدعفونی لوازم پزشکی ، ضد عفونی ضخم و مواد ضد عفونی کننده دست استفاده می کنند.
پاد زهر: اتانول را برای از بین بردن اثر مسمومیت بعضی از مواد مانند متانول و اتیلن گلایکو استفاده می کنند.
سایر کاربردها: حلال ، ضد عرق و …

متانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

متانول، متیل الکل، الکل متیلیک، کاربینول یا الکل چوب که ساده‌ترین نوع الکل‌هاست با فرمول شیمیایی CH۳OH شناخته می‌شود. متانول از فعالیت بی‌هوازی گونه‌های زیادی از باکتری‌ها تولید می‌شود و در نتیجه مقدار اندکی از بخار متانول وارد جو می‌شود و پس از چندین روز به‌وسیله اکسیژن و با کمک نور خورشید اکسید شده به آب و دی‌اکسید کربن تبدیل می‌گردد. البته در فرایند سوختن متانول هم از نظر مواد بدست آمده چنین اتفاقی رخ می‌دهد ولی بسیار سریعتر.

در ضمن شعله سوختن متانول بی‌رنگ است و باید مراقب بود تا شعله آن سبب سوختگی نشود.با این حال متانول به مراتب سمی تر از اتانول است. با تولید بیش از 20 میلیون تن در سال ، از آن به عنوان پیش ماده دیگر مواد شیمیایی کالایی از جمله فرمالدئید ، اسید استیک ، متیل ترت بوتیل اتر و همچنین میزبان مواد شیمیایی تخصصی تر استفاده می شود.

کاربردهای متانول

به‌عنوان ضدیخ، حلال و سوخت بکار برده می‌شود. از متانول برای تقلیب اتانول نیز استفاده می‌شود. این عمل به منظور غیرقابل شرب نمودن اتانولی که برای مصارف صنعتی تولید می‌شود انجام می‌پذیرد. (در کشورهای اسلامی به جهت مسائل شرعی و در کشورهای دیگر به جهت معافیت از مالیات فروش مواد مست‌کننده) بدین منظور از مواد دیگری چون پریدین و تربانتین نیز استفاده می‌شود.

متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیو الکل می‌نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و می‌تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود. با این همه، از بیو الکل ۱۰۰ درصد نمی‌توان در ماشین‌های دیزلی بدون ایجاد تغییر در موتور ماشین استفاده کرد. متانول به عنوان حلال، ضدیخ و در تهیه سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.

۴۰ درصد از متانول تولیدی برای تهیه فرمالدئید استفاده می‌شود که آن هم در تهیه پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره استفاده می‌شود. برای تغییر ماهیت اتانول صنعتی و جلوگیری از کاربرد آن به عنوان نوشیدنی، مقداری متانول به آن اضافه می‌کنند. دی متیل اتر از مشتقات متانول است که به جای CFCها در افشانه‌های آتروسل به عنوان پیشرانه استفاده می‌شود. همچنین از متانول در تهیه استیک اسید و متیل ترشیو بوتیل اتر نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات ایمنی متانول

متانول ترکیبی سمی است. محصول متابولیت آن،اسید فرمیکو فرمالدئید، سبب نابینایی و مرگ می‌شود.

تماس با پوست

ايجاد خشكي، از بين رفتن چربي پوست و تحريك و سوزش ملايم . مي‌تواند از راه پوست جذب شده و روي سيستم اعصاب اثر بگذارد و سبب كاهش كارايي آن شود. موجب كوري و حتي مرگ مي‌شود

تماس با چشم

ايجاد لكه‌هاي تاريك در چشم و سبب كوري مي‌شود

باعث التهاب غشاهاي مخاطي مي‌گردد

بلعيدن و خوردن

سمي است ايجاد سوزش در بافت غشايي دهان و گلو مي‌كند. بر دستگاه عصبي اثر گذاشته و سبب تهوع، كوري و حتي مرگ مي‌شود

استنشاق

بخار متانول سبب سوزش چشم، بيني، گلو و دستگاه تنفس مي‌شود.همچنين كارايي دستگاه اعصاب مركزي را كاهش داده و باعث كوري مي‌شود