همه چیز در مورد آندایز آلومینیوم

آندایز آلومینیوم یک روش اصلاح سطح بسیار مهم است. این روش نه تنها باعث افزایش خاصیت و ظاهر یک قطعه می شود ، بلکه چسبندگی بهتری برای پرایمرهای رنگ و چسب ها نیز فراهم می کند. در این تکنیک از فیلم های آندی استفاده شده است که تأثیرات زیبایی شناختی بی نظیری را ارائه می دهد ، مانند پوشش های شفاف که باعث انعکاس نور می شوند و یا پوشش های ضخیم که نور را جذب می کنند.

در این روش با اینکه خواص سطحی فلز تغییر می کند و بهبود پیدا میکند اما فلز ظاهر طبیعی خود را از دست نمی دهد. با اینکه فرآیند آنودایزینگ را می توان برای فلزات دیگر نیز استفاده کرد مانند روی، منیزیم و تیتانیوم ولی بیشترین کاربرد را برای آلومینیوم دارد.

چگونه فرآیند آنودایز کردن آلومینیوم کار می کند

برای یک ایجاد یک قطعه آندایز شده خوب در ابتدا می بایست قطعه به خوبی تمیز شود و سپس در وان آندایز قرار گیرد(پایه سولفوریک یا کرومیک) این کار پوشش رسانا الکتریکی را فراهم می کند که شامل تعدادی یون مثبت و منفی است.

بنابراین چگونه این روند واقعا کار می کند؟ خوب ، در مدتی که فرآیند در حال انجام است ، یک بار الکتریکی مثبت از طریق آلومینیوم ارسال می شود ، در حالی که یک بار منفی برای صفحات موجود در الکترولیت اعمال می شود. در اصل ، جریان الکتریکی یون های مثبت را مجبور می کند تا به صفحات با بار منفی جذب شوند در حالی که یون های منفی به قسمت آلومینیوم جذب می شوند ، که آند مثبت است.

از اینجا ، واکنش الکتروشیمیایی منافذ را مجبور می کند تا روی سطح آلومینیوم باز شوند تا یون های مثبت بتوانند از آن فرار کنند. با یک الگوی هندسی یکنواخت ، این منافذ درون سطح قطعه ایجاد می شوند. ترکیبی از سطح آلومینیوم و یونهای با بار منفی یک لایه مانع ایجاد می کنند که در فرآیند آلومینیوم آندایزینگ به عنوان لایه سطح شناخته می شود و باعث می شود قطعات در برابر خوردگی مقاوم شوند.

در حال حاضر چهار روش مختلف در فرآیند آلومینیوم آندایزینگ وجود دارد که هر کدام مزایای متفاوتی نسبت به دیگری دارند:

آندایز نوع 1: این ابتدایی ترین نوع است ، با استفاده از اسید کرومیک برای تولید یک لایه نازک و انعطاف پذیر آنودایز شده در قطعه آلومینیومی.

نوع آندایز 2: به جای استفاده از اسید کرومیک، از اسید سولفوریک استفاده می کند تا یک لایه آنودای ضخیم تر از ساخته شود ، و آن را برای رنگ آمیزی مناسب تر می کند.

آندایز نوع 3: مشابه روش 2 ، این روش از اسید سولفوریک استفاده می کنند، اما لایه ای ضخیم تر تولید می کند که برای رنگ آمیزی نیز مناسب است. همچنین به عنوان “آنودایز کردن سخت” شناخته می شود. (هارد آندایز)

فیلم شیمیایی / آلوداین : این نوعی فیلم شیمیایی است. یک پوشش تبدیل شیمیایی است که در درجه اول برای محافظت از خوردگی آلومینیوم استفاده می شود.

در حالی که اسید کرومیک در اوایل دهه 1900 توسط سازندگان مورد استفاده قرار گرفت ، امروزه اکثر قطعات با اسید سولفوریک آندایز می شوند (نوع 2و نوع 3).

فرایند رنگ آمیزی با تزریق یک رنگدانه به منافذ خالی قطعه کار می کند. پس از رسیدن رنگدانه رنگی به سطح ، برای حفظ رنگ انتخابی ، آب بندی می شود. این روش جلوه بصری ایجاد می کند که از بین نمی رود و نمی توان خراشید ، و ظاهر قطعات شما را به شکل برتر حفظ می کند.

مزایای استفاده از قطعات آلومینیوم آندایزینگ شده

شاید متوجه آن نشوید ، اما احتمالاً با محصولات و قطعاتی که آنودایز شده اند، بطور روزانه تعامل دارید. این فرآیند آلومینیوم آندایزینگ معمولاً برای طیف گسترده ای از قطعات مورد استفاده قرار می گیرد ، قطعاتی که مرتباً در هواپیما ها ، کالاهای مصرفی ، تجهیزات ورزشی و الکترونیکی پیدا خواهید کرد.
دیگر فایده این فرآیند این است که می توان برای قطعاتی استفاده کرد که هم از لحاظ ظاهری و مکانیکی باید بهبود پیدا کنند. این توانایی در بهبود مقاومت در برابر سایش و خوردگی ، این فرایند را برای قسمت هایی که در محیط های سخت قرار می گیرد ، ایده آل می کند. همچنین عایق حرارتی فوق العاده ای را به قطعات فلزی ارائه می دهد.

فرآیند آندایزینگ آلومینیوم به قطعات فلزی کمک می کند تا بیشتر از قطعات خام ماندگار شوند. این پوشش بسیار نازک تر از رنگ و پودر است ، در حالی که سطح بسیار سخت تری نیز ارائه می کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از قطعات آندایز آلومینیوم این است که یک محیط سازگار با محیط زیست را ارائه می دهد و باعث می شود که به راحتی قابل بازیافت باشد. و شاید مهمتر از همه ، تکنیک پس از پردازش در مقایسه با نقاشی و پوشش پودری مقرون به صرفه است.

آیا باید قطعات آلومینیوم خود را آنودایز کنید؟

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد آنودایز کردن دارید ، می توانید تصمیم بگیرید که آیا این فرآیند برای قطعات شما مناسب است یا خیر. در صورت نیاز به قطعات آلومینیومی کاربردی که با خوردگی سطحی یا سایش روبرو می شوند ، مانند قطعات هواپیما یا کالاهای مصرفی ، این روش نیازهای شما را برآورده می کند. همچنین جذابیت بصری برای آندایز آلومینیوم وجود دارد ، به ویژه به دلیل اینکه شما می توانید رنگ خود را به قطعات خود اضافه کنید در حالی که درخشش فلزی را حفظ می کند.

One thought on “همه چیز در مورد آندایز آلومینیوم

  1. اشتراک ها: آنودایز استنلس استیل دروغ یا واقعیت؟ | Metal Finishing ضدزنگ

ارسال دیدگاه بسته شده است.